?>

طراحان وب شمال

در حال بارگذاری
 ارتباط با ما

   

 جستجو
 پخش مستند قرآن به زبان فارسی

 پخش زنده عتبات مقدسه

پخش زنده حرم حضرت رضا (علیه السلام)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده حرم امام حسین (علیه السلام)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده مسجد مقدس جمکران

(روی عکس کلیک کنید)

 

 

 کلام حضرت امیر (علیه السلام)
  • 1397/09/29 :: جنگ معرفتی - شناختی
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: روایتی شنیدنی از شهید فرانسوی دفاع مقدس
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تفسیر نهج البلاغه با نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: بیانات رهبری درباره ضرورت نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تفکر عمر و عاصی در بدنه نظام
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: خطبه قاصعه - تکبر
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: ضرورت گفتمان نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: سخنان استاد مهدوی ارفع در رابطه اقتصاد و فرهنگ
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: راز عجیبی که در سلام دادن به امام حسین(ع) هست.
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تغییر ارزشها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: نامه 3 نهج البلاغه شریح قاضی
    ... [مشاهده]
  • 1396/12/22 :: مأموریت حکومت ازنظر امیرالمومنین ع
    ... [مشاهده]
 گالری
 آمار بازدید ها
 اخبار قرآنی
carousel 1
1401/03/21 :: ثبت نام اردو افتتاحیه تابستان (اردوگاه بعثت)
 اردوی افتتاحیه تابستان ویژه قرآن ... [مشاهده]
carousel 1
1399/07/19 :: برگزاری دوره رایگان سیرمطالعاتی
برگزاری دوره رایگان سیرمطالعاتی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/06/30 :: برگزاری مراسم دهه اول محرم 1399 موسسه قرآنی خاتم الانبیاء(ص)
برگزاری مراسم دهه اول محرم 1399 موسسه ... [مشاهده]
carousel 1
1399/05/26 :: اطلاعیه ثبت نام کلاس های سال تحصیلی
اطلاعیه ثبت نام کلاس های سال تحصیلی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/28 :: #مخاطب-خاص(قسمت دوم:دلتنگ زیارت...)
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/26 :: #مخاطب خاص (قسمت اول : سلام آقا...)
  چگونه امام رضایی شویم؟ ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/26 :: #شیعه_پیرو_منش_مولایش_علی_است
  الحمدلله الذی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/14 :: گزارش سه ماهه خیریه موسسه قرآنی خاتم الانبیاء (ص)
 گزارش سه ماهه خیریه موسسه قرآنی خاتم ... [مشاهده]

خطبه۱ بند۲: دین و شناخت خدا

 

وَ قَالَ (علیه السلام): أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ وَ مَنْ‏ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ عَلَامَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ: كَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ مَعَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ فَاعِلٌ لَا بِمَعْنَى الْحَرَكَاتِ وَ الْآلَةِ بَصِيرٌ إِذْ لَا مَنْظُورَ إِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ مُتَوَحِّدٌ إِذْ لَا سَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لَا يَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ‏.

 

و درود خدا بر او، فرمود: سر آغاز دین، خداشناسى است، و كمال شناخت خدا، باور داشتن، او، و كمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگى اوست و كمال توحید (شهادت بر یگانگى خدا) اخلاص، و كمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا كردن است، زیرا هر صفتى نشان مى دهد كه غیر از موصوف، و هر موصوفى گواهى مى دهد كه غیر از صفت است.

پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعریف كند او را به چیزى نزدیك كرده، و با نزدیك كردن خدا به چیزى، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزایى براى او تصوّر نموده و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است.
و كسى كه خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى كند و هر كس به سوى خدا اشاره كند، او را محدود كرده، به شمارش آورده.

و آن كس كه بگوید «خدا در چیست» او را در چیز دیگرى پنداشته است، و كسى كه بپرسد «خدا بر روى چه چیزى قرار دارد» به تحقیق جایى را خالى از او در نظر گرفته است، در صورتى كه خدا همواره بوده، و از چیزى به وجود نیامده است.

با همه چیز هست، نه اینكه همنشین آنان باشد، و با همه چیز فرق دارد نه اینكه از آنان جدا و بیگانه باشد.

انجام دهنده همه كارهاست، بدون حركت و ابزار و وسیله، بیناست حتّى در آن هنگام كه پدیده اى وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا كسى نبوده تا با او انس گیرد، و یا از فقدانش وحشت كند.