طراحان وب شمال

در حال بارگذاری
 ارتباط با ما

   

 جستجو
 پخش مستند قرآن به زبان فارسی

 پخش زنده عتبات مقدسه

پخش زنده حرم حضرت رضا (علیه السلام)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده حرم امام حسین (علیه السلام)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)

(روی عکس کلیک کنید)

 

پخش زنده مسجد مقدس جمکران

(روی عکس کلیک کنید)

 

 

 کلام حضرت امیر (علیه السلام)
  • 1397/09/29 :: جنگ معرفتی - شناختی
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: روایتی شنیدنی از شهید فرانسوی دفاع مقدس
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تفسیر نهج البلاغه با نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: بیانات رهبری درباره ضرورت نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تفکر عمر و عاصی در بدنه نظام
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: خطبه قاصعه - تکبر
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: ضرورت گفتمان نهج البلاغه
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: استفاده از نهج البلاغه در منبرها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: سخنان استاد مهدوی ارفع در رابطه اقتصاد و فرهنگ
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: راز عجیبی که در سلام دادن به امام حسین(ع) هست.
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: تغییر ارزشها
    ... [مشاهده]
  • 1397/09/29 :: نامه 3 نهج البلاغه شریح قاضی
    ... [مشاهده]
  • 1396/12/22 :: مأموریت حکومت ازنظر امیرالمومنین ع
    ... [مشاهده]
 گالری
 آمار بازدید ها
 اخبار قرآنی
carousel 1
1401/03/21 :: ثبت نام اردو افتتاحیه تابستان (اردوگاه بعثت)
 اردوی افتتاحیه تابستان ویژه قرآن ... [مشاهده]
carousel 1
1399/07/19 :: برگزاری دوره رایگان سیرمطالعاتی
برگزاری دوره رایگان سیرمطالعاتی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/06/30 :: برگزاری مراسم دهه اول محرم 1399 موسسه قرآنی خاتم الانبیاء(ص)
برگزاری مراسم دهه اول محرم 1399 موسسه ... [مشاهده]
carousel 1
1399/05/26 :: اطلاعیه ثبت نام کلاس های سال تحصیلی
اطلاعیه ثبت نام کلاس های سال تحصیلی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/28 :: #مخاطب-خاص(قسمت دوم:دلتنگ زیارت...)
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/26 :: #مخاطب خاص (قسمت اول : سلام آقا...)
  چگونه امام رضایی شویم؟ ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/26 :: #شیعه_پیرو_منش_مولایش_علی_است
  الحمدلله الذی ... [مشاهده]
carousel 1
1399/04/14 :: گزارش سه ماهه خیریه موسسه قرآنی خاتم الانبیاء (ص)
 گزارش سه ماهه خیریه موسسه قرآنی خاتم ... [مشاهده]
رمضان اسمى از اسماء الهى مى‏باشد و نبايست‏به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه نمود، در اين رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) گوش فرا مى‏دهيم.
رمضان از اسماء الله است
هشام بن سالم نقل روايت مى‏نمايد و مى‏گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (عليهما السلام) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم.
فقال عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا يجيى و لا يذهب و انما يجيى‏ء و يذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عيدا و كقوله تعالى فى عيسى بن مريم (عليهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائيل. (1) 
امام عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمى‏رود و نمى‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله مى‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است.

و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت‏شده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان‏» (2) شما به راستى نمى‏دانيد كه رمضان چيست (و چه فضائلى در او نهفته است).

واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن

رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما ، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنين واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است، و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زيرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش مى‏باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان.

و عطش ديگر حاصل از نفس سركشى كه پيوسته مى‏گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذير است.

در مقايسه اين دو سوزش، دقيقا رابطه عكس برقرار است، بدين مفهوم كه نفس سركش با چشيدن آب تشنه‏تر مى گردد، وهرگز به يك جرعه بسنده نمى‏كند، و پيوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذير جهت ارضاى تمايلات خود وا مى‏دارد.

و در همين رابطه است كه مولوى با لطافت هرچه تمامتر اين تشبيه والا را به كار مى‏گيرد و مى‏گويد:

آب كم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آيد جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زين طلب بنده به كوى حق رسيد درد مريم را به خرما بن كشيد.

اما از سوى ديگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سيرى پذير است، و قانع كننده.

پى‏نوشت‏ها:

1- بحار جلد 96، ص 376، طبع اسلاميه

2- بحار، ج 96، ص 377

منبع: كتاب روزه، درمان بيماريهاى روح و جسم صفحه 22، نوشته ي سيد حسين موسوى راد لاهيجى

شکیبا باشید...